fredag 6 januari 2012

Årets karriärdagar.

Jag börjar alltid året med att sammanfatta vad jag förväntar mig av året som komma skall. Jag brukar kalla det mina karriärdagar, och jag har en bok där jag alltid, alltid, alltid sammanfattar året som gått och dessutom vad jag vill ha ut av året som kommer.

Enligt forskare vid Harvard, som har visat att det är betydligt större chans att dina mål infrias om de är uppskrivna. Det är faktiskt viktigare än vad man tror.

Här kommer ett exempel som inte har något med mig att göra.

Slutgiltigt mål: Vad det nu må vara. Detta mål tycker jag kan vara absolut helt utopiskt, men helt nåbart. (jag tycker att allt andra har gjort och nått upp till är nåbart)


Delmål 1: Första steget mot det slutgiltiga mål man vill nå. Kan vara något väldigt litet som att tenta av eller plugga upp något betyg för att få behörighet. 


Delmål 2: Fortsätter men är högre ställt än det innan.

Jag brukar ha ca 12 delmål (ett per månad) när jag gör listan årsvis. Och på min slutgiltiga har jag ca 8 delmål.

Sedan lägger jag upp en planering som skall ta mig dit, och den kan exempelvis se ut såhär:

VT 12 - Master of Business Administration
HT 12 - Master of Business Administration Graduate 2 år
VT 13 - Executive Management Education vid...
HT 13 - Ett halvårs Tyskastudier vid Goethe Institut i Berlin.
osv

Att ha målsättningar och planera är viktigt, men glöm inte att leva också. Jag har ändrat min plan många gånger när det har dykt upp ett roligt chefsjobb jag inte kan tacka nej till. Det kanske inte var den bransch jag från början hade tänkt mig, men helt klart meriterande och viktigt.

Det som är allra viktigast för att göra karriär, är att man tackar Jante en ordentlig adjö och går vidare mot landet där ingenting är omöjligt. Där bor jag, och det fungerar alldeles utmärkt. Sedan om man hellre sitter och är bitter och hävdar att det enda som kan göra en framgångsrik är ärvda pengar, så är ju det väldigt trist. Det man tror tenderar ju ofta att inträffa.

Nu ska jag fundera vidare över årets planering och ta reda på om det är något nytt språk jag vill lära mig. Kanske Kinesiska? När de tar över västvärlden så vill i alla fall jag sitta på tåget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar