måndag 2 januari 2012

Mina bästa karriärtips!

1. Börja dagen tidigt!
Ted Turner och Donald Trump går upp tidigt och flera affärsmän och kvinnor med dem. Om det så ska betyda att du går och lägger dig klockan nio. I säng tidigt med dig! Tidiga morgonvanor är A och O för en lyckad karriär. Du hinner arbeta på dygnets mest effektiva timmar, när du är utvilad och kompetent! Att du sedan får en fördel gentemot sjusovaren låter jag vara osagt, men när du är klar med det mesta och de knappt har kommit till kontoret ger dig ett stort försprång. När jag jobbade på ett stort bolag i England förut, tog jag för vana att alltid komma till jobbet flera timmar innan de anställda. Detta gjorde dem oerhört stressade eftersom det plötsligt blev viktigt att komma i tid på morgonen, tidigare chefer hade ju bara kommit och gått när de ville under dagen.

2. Inga romanser på arbetsplatsen!
Jag har sett det förut, och jag kommer se det igen. Kvinnor ligger med män. Män ligger med kvinnor. Dock är det allt som oftast kvinnan som förlorar på detta i form av vacklande karriär. Inte helt kul att behöva byta jobb med orden: för att jag hade sex med chefen i bakhuvudet.

3. Undvik gnällspikarna, skitsnackarna och whinarna.
Såhär är det, att du gnäller med Agda på arbetstid, snackar skit med Britney eller Whinar med Whinny, det kommer liksom aldrig att få dig befordrad. Undvik ALLA inkompetenta, svaga, skitsnackande, grupperade, kvinnor och män. Hellre en glad chef än en glad Agda. Hellre en hög lön än en kompis som heter Agda.

4. Bär alltid på ett papper. Ett fult knep, men det funkar. Ska du hämta kaffe, gå aldrig tomhänt. Ta med ett papper som du jobbar med just nu. Det får dig att se ut som om du jobbar hårt. Bra Bra Bra.

5. Spring inte! du vill verka harmonisk och avslappnad. Inte hysterisk och stressad. Personer av vikt springer inte, de går.

6. Tänk på hälsan! Att jobba 12 timmar om dagen tär på hälsan. Se till att ha hälsan i behåll genom att träna, äta rätt och sova tillräckligt länge. Att sova ut är nog det allra viktigaste. Behöver du somna klockan nio. Somna då klockan nio. Skit i barnen, eller lägg dem klockan åtta.

7. Har du barn? dela lika på vabb och ledighet. Arbeta hellre en halv dag var, och var hemma en halv dag. Än att vara hemma en hel dag. Gör upp i förväg om vem som ska vabba om det skiter sig.

8. Följ mina klädråd. Kan tänkas ytligt men är effektivt.

9. Välj ditt umgänge med omsorg. Alla som tynger, tar tid eller har bristande förmåga kan du dumpa. Helt ärligt, det finns inget värre än att umgås med människor som är odriftiga och lever för helgen. Dessutom finns det inget värre än att umgås med sådana som klagar. De som inte förstår sambandet mellan personligt handlande och levnadsstandard kan du låta bli. Umgås bara med människor du får ut någonting av, som inspirerar dig, som stöttar dig och som du gillar. Killen som gnäller på att vissa är överklass och därför har större chans att lyckas kan liksom gärna få tycka det, men det är inte det man vill ägna sina middagar åt att älta.

10. Dejta inte slackers! Dejta aldrig någonsin någon som inte förstår sig på din karriär. Någon som tvingar dig att vara hemma och laga mat åt honom, tvätta åt honom och hundra andra saker. Dejta dessutom aldrig någonsin någon som värderar sin karriär högre än din och tycker att du alltid ska vika dig för honom. Jag och min Pojkvän bor i olika städer, i olika länder och det funkar alldeles utmärkt. Vi båda är av samma skrot och korn och har samma inställning till våra karriärer. Vi föredrar dessutom att köpa loss de tjänster vi själva inte vill utföra. Ni må kalla det lathet, jag kallar det cashflow.

11. Ha en givande fritid! Fritiden är viktig, den skall ge dig nya intryck, upplevelser och kraft. Hit räknas inte TVn, snoriga ungar eller diskmaskinen. Hit räknas resor, sport och övriga ego aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar