måndag 19 december 2011

Berlinguide

Här kommer min Guide till Berlin. Dit jag reser mycket.

Bo i Berlin
Jag brukade bo på Hotel Adlon Kempinski (bor hos min pojkvän när jag är där numer). Som ligger vid Unter den Linden. 


Äta i Berlin

Lutter & Wegner, grundat år 1811 erbjuder bra mat. Restaurangen nyöppnades för några år sedan efter att ha förstörts under kriget. Här brukar jag äta ofta när jag är i Berlin. 


Restaurant Reinstoff, ligger centralt i Mitte. SchlegelStrasse. Deras mat är to die for! 


VAU Restaurant, en trendig restaurang i Mitte. Du får 4 rätter för ca 100€ här, och maten är delish. 


Reinstoff


Shopping 


Kurfürstendamm, är en ca 4 km lång shoppinggata där du bland annat hittar Gucci och Lacoste. Louis Vuitton ligger också här på nr 56-57. En av mina favoritbutiker Prada ligger också längs denna gata. Du finner även HM och andra mer lågbudgetbutiker på den här gatan. 

Friedrichstrasse, här hittar du både Gucci och Louis Vuitton. 


KaDeWe är Berlins motsvarighet till Harrods. Har alles. 


Göra i Berlin 


Det finns mycket att göra i Berlin om man har tiden på sin sida. Jag brukar besöka Staatsoper Unter den Linden, vilket är statsoperan i Berlin. Är man här för första gången rekommenderar jag Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor och såklart Berlinmuren. 


Paradgatan Unter den Linden 

Själv besöker jag alltid Galopprennbahn Hoppegarten för att se Galopp. Berliner Polo Club bjuder ibland in till Polo också vilket kan vara riktigt kul. Det är två fartfyllda sporter jag gillar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar