tisdag 20 december 2011

Hej Karriärmamman!

Bra tips om underkläder, skall själv återvända till jobbet efter mammaledighet snart och behöver uppdatera jobbgarderoben, skriv gärna mer om snygga kläder som passar i affärslivet.
Kul blogg btw - synd bara att du helt valt bort barn, det jag skulle vilja hitta är en blogg av en ascool karriärkvinna (inom ett mansdominerat yrke av den typ jag, och som det verkar, du har) som har barn och lyckas (eller i alla fall försöker) få det att fungera trots att det ju inte går att kombinera karriär med att vara supermorsa i linje med de krav som ställs på siter som familjeliv). Nu har jag ju ynglat av mig men vill gärna både äta kakan och ha den kvar så att säga!
Dock får du gärna skriva dina erfarenheter av att bossa över män och sätta dig i respekt i manliga sammanhang, det vore kul att läsa!
Med vänlig hälsning,
Karriärmamman


Hej Karriärmamman!


Jag jobbar väldigt mansdominerat och är i princip den enda kvinnan på min nivå i organisationen. Jag har valt bort barn egentligen av den enkla anledningen att jag faktiskt inte gillar dem. För min del, då jag förut hade arbetsveckor om ca 80 h, så hade det inte gått att kombinera. Tack vare att min pojkvän bor i Tyskland och hade liknande arbetsveckor, så har det fungerat alldeles utmärkt. 
Mina tips för att vara en karriärmamma (enligt betraktelser) är följande.
- Se till att hellre lämna på dagis än att hämta. Du är absolut mer bunden om du ska hämta på dagis varje dag, då du inte kan jobba över i samma utsträckning. 
- Dela lika på VABB, och se till att ni har gjort upp i förväg att ni antingen kvittar på dagen (är man effektiv får man nästan lika mycket gjort på en halv arbetsdag som en hel) istället för att vara hemma en hel dag. Se också till att inte värdera den enas jobb högre än den andras. Ditt jobb är också viktigt. Har du ett viktigt möte, gör upp i förväg vem som ska vabba om det skiter sig.
- Jobba effektivt och försök om det går att få jobba en dag hemma i veckan. Då måste du givetvis visa att du får gjort mer hemma, vilket är sannolikt då du slipper resvägen samt störomoment på kontoret. (har jag tillämpat även utan barn)
Jag tycker absolut inte att du ska ha ångest för dina arbetslivsprioriteringar, jag växte upp med Nanny och hyser absolut inga agg mot min hårt arbetande mor som snarare har inspirerat mig till att bli den karriärkvinna jag är idag.
/BWA

2 kommentarer:

  1. Tack for tipsen och din uppmuntran (skriver fran mannens ickesvenska dator darav konstig stavning)! God jul!

    Karriarmamman

    SvaraRadera