måndag 26 december 2011

Härskartekniker - Osynliggöra

I början av min karriär blev jag ofta härskad, idag händer det ibland när jag åker runt i andra länder för affärer. Egentligen är jag inte helt emot dem, för jag använder dem till viss del själv när jag måste i vissa situationer. Jag tycker inte att alla härskartekniker behöver vara dåliga, men helst undviker man ju att bli utsatt för dem. Lite motsägelsefullt men jag hatar att bli härskad men älskar att härska. Och ja, jag är inte helt sympatisk, någonsin i livet.

Du är Osynlig
Syftar till att få folk att känna sig osäkra, eftersom att ingen tycker att de är viktiga. Yttrar sig genom att någon börjar bläddra i papper, gå runt i rummet, gäspa, sucka eller helt enkelt inte lyssna när du pratar. Jag brukar lösa det genom att bli tyst i några minuter, därefter säger jag helt enkelt ifrån. Det har hänt mig några gånger tidigare och då har jag sagt något i stil med (lite olika beroende på tillfälle): Jag förstår att ni har en låg koncentrationsförmåga just nu, alla jobbar mycket, men om vi skulle ta och återgå till ämnet för jag har viktiga synpunkter, så kan ni promenera, sova eller prata när jag är klar. Tonläget är viktigast. Den här härskartekniken använder jag aldrig, den är för uppenbar. Dessutom så hämmar det affärerna när människor inte lyssnar, vilket är riktigt illa. När jag har haft människor under mig som har härskat mycket har jag frågat dem varför de tror att de är anställda här. Jag brukar alltid vända det till bristande koncentrationsförmåga hos härskaren som inte är speciellt affärsmässigt eller kompetent. 


Det är samtidigt viktigt att vara en bra talare om man helt ska kunna undvika att bli härskad. Jag har pluggat väldigt mycket retorik i USA vilket har hjälpt mig mycket. 


Kolla in när Solidariska (not) sossegöran utövar härskarteknik med Maud Olofsson här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar