onsdag 28 december 2011

My Business Wardrobe


Det är ingen ide att slänga dyra slantar på glitter och paljetter. Det är däremot en mycket bra ide att slänga dyra slantar på en måttsydd kostym. Dessutom är det viktigt att färgkoda sig själv (som jag brukar kalla det). Jag har valt färgerna vitt, svart och marint som bas i min garderob och därefter lägger jag till Powerplagg som finns där för att framhäva min yttersta styrka i näringslivet, nämligen min ledarskapsförmåga.

1. Kostymbyxorna
Kostymbyxorna är tillsammans med tillhörande kavaj ett av de viktigaste plaggen i Garderoben. Dessa plagg funkar jämt, både ihop och isär. Ett par kostymbyxor ska sitta lagom tight, hellre lite löst än lite för tight. Du är inte där för att visa upp någonting, du är där för att jobba.

2. Kostymkjolen
Samma sak här, inte för tight. Det må kännas snyggt med supertight, och det må vara så att många har det. Men det är knappast önskvärt och det öppnar inte direkt dörrar mot ledarskapets mansherravälde. Snarare stänger dem. Jag säger det igen: att utstråla förförisk sexighet på jobbet är inte vad du vill. Tro mig. Därför ska kjolen inte vara kortare än att en slutar strax ovanför knät. Kortare används i krogkön damer.

3. Business Casual
Jag har skrivit om Business Casual förut här.

4. Business Professional
Jag är vanligtvis klädd i Business Professional på jobbet. Jag har alltid: skor med klack (både höga och låga), kostym med kjol eller byxa, stilren väska i läder, knutblus eller skjorta, slips (förvånansvärt snyggt även på kvinnor). Dessutom har jag antingen en håruppsättning eller utsläppt hår. När jag hade långt hår, hade jag det alltid uppsatt. Förövrigt så är jag också alltid sminkad. Det finns inget utrymme för mörka ringar under ögonen i Business Professional, oavsett hur hårt du jobbar. För alla jobbar hårt.

5. Do's and Dont's
Kom inte barbent oavsett om du tillämpar Casual eller Professional, det hör hemma på stranden. Ha aldrig flätor, det har man på dagis. Inga glipor, köp kläder i rätt storlek, speciellt skjortor. Är du tjock, undvik polotröjor, för tight rent i allmänhet. Knäpp knappen! att visa brösten eller ens en del av dem är nästan förargelseväckande beteende på en arbetsplats. De få gånger jag råkat ut för att min personal har varit för lättklädd (det har hänt), så har jag skickat hem dem oavlönade för att göra om och göra rätt till dagen efter.

6. Powerplagget
När du fyllt garderoben av basics, låt den fyllas över av Power. Jag använder knutblusar, kavajer, kjolar, byxor eller skor som powerplagg. Helt beroende på arbetsplats. Detta bör dock ej tillämpas på Professionalarbetsplatser i någon större utsträckning, det kan lätt se vulgärt ut. Företag tillämpar ibland BP för att styra upp personalen att se anständig ut.

7. Ung på Jobbet?
Undvik utmanande klädsel, urringat, kortkort, tight och litet. Men se upp så att du inte ser ut som en kärring. Inget av detta är önskvärt och anpassa din stil efter din personlighet och ålder istället. Skym tatueringar, piercingar och andra vulgära uttryck. Överväg att plocka bort tatueringarna om du kan, och gör det om de sitter på ett allt för olämpligt ställe. Använd inte 1000 örhängen, använd ett. I varje öra. Less is more! Undvik flätor, om du inte vill se ut som tre. Unvik hårband, rosa, gult, prickigt och allt som anspelar på dagisbarn.

8. Sko dig
Jag har alltid skor mer klack. Det ska låta om mig när jag går, det inger respekt och dessutom så känner människor igen mitt steg när jag går i korridoren. Använd dock inte högre klack än vad du kan gå i. Jag har övat, övat och övat. Har jag lågskor, så har de också klack. Jag använder:

Pumps - Till kjol
Jodphurs (modell business) - Till byxor med vidare ben
Ballerinaskor (med klack, i läder och i klassisk modell) - till kjol.
Pennyloafers (modell business, svarta i skinn) - till kjol och smalare byxor.
Höga svarta stövlar - till vidare kjol.
Svarta stövletter - till byxor modell vidare.
Jodphurs modell grövre - på väg till eller från jobbet på höst och vår.
Loafers - på väg till eller från jobbet på sommaren, sen vår och tidig höst.
Gummistövlar - till eller från på regniga dagar.

Som ni förstår använder jag oftast andra skor till eller från jobbet. Förutom när jag använder skor som är gjorda för att gå utomhus i.

Jag har aldrig: Nitar, krusiduller eller onödiga spännen på mina skor. Dessutom undviker jag alla modeller som ser ut att härstamma från gatan.

9. Mina basic kombinationer
Mörkblå uppsydd kostym med kjol och byxa
Svart uppsydd kostym med byxa
Vit uppsydd kostym med byxa och kjol
Grå uppsydd kostym med byxa och kjol samt
Grövre kostym i tweed
Kritstrecksrandig kostym
Röd kostym med kjol
2 svarta kavajer att ha till udda kjolar
ca 20 skjortor i olika färger (mest vita dock)
ca 10 olika knutblusar att ha till kjol
Polotröjor
Flera väskor, scarves och bälten.
Slipsar


Heidi Klum i röd kostym.

/BWA

1 kommentar:

  1. Hej,

    Skulle du vilja rekommendera någon skräddare? Jag vill gärna sy upp några olika kostymer.

    Med vänliga hälsningar, Lisa

    SvaraRadera