tisdag 27 december 2011

The importance of fluent language

Jag pratar Tyska, Franska, Spanska och Engelska. Helt flytande. Detta gör att jag kan kommunicera med upp emot en miljard människor. Det är inte illa pinkat när flera Svenskar endast kan kommunicera med de nio miljoner inom landet.

I exempelvis Frankrike och Tyskland, är det speciellt i affärer viktigt att prata dessa flytande. De uppskattar att få prata sitt modersmål vid affärsuppgörelser och det anses som en artighetsprincip i flera länder. Jag hör ofta människor som endast anser att Engelskan är det enda rätta och viktiga språket. Ja, Engelskan klassas som ett världsspråk, men Mandarin är det språk som talas utav flest. Jag vill då inte begränsa mig till enbart engelska, och anser det helt klart vara outbildat att endast tala svenska och måttlig engelska.

Engelskan - Flytande. 
Jag tillbringade några veckor i London under somrarna när jag var mindre. Var i Oxford väldigt många gånger på språkresa också, som alla andra. 


Tyskan - Flytande.
I Tyskland har jag bott och jobbat. Då i Frankfurt. När jag började jobba för ett visst företag talade jag inte Tyska alls, men sattes i hård språkträning i tre månader och sedan satt det. Tyskan har ju många ord som är lika Svenskan, men det är svårare än man tror att tala perfekt Tyska. 


Franskan - Flytande.
Har bott i Antibes och Paris i Frankrike och talar därför franska. Franskan var även det språket som jag läste under Gymnasiet. 


Spanskan - Flytande.
Har bott i San Sebastian och Madrid. Tillbringade några månader här endast för att sätta även detta språk som flytande. 


Italienska - Sådär.
Mitt nya projekt är Italienskan, och jag kan några ord. Men inte mycket mer. 


Somliga kan anse det som mycket att tala fler språk än tre, men i mina kretsar är detta tvärt om vanligt. Jag har vänner som talar över tio språk. Några av dem är språkgenier, men andra inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar