fredag 23 december 2011

Ivy League or regular education?

Det går aldrig att komma ifrån att valet av skola är väldigt viktig. Vi kallar det Ivy League, och de skolorna är direkt meriterande för en karriär utomlands. Jag har pluggat Ivy League och det har gett mig ett otroligt försprång på arbetsmarknaden, högre lön och bättre kontakter redan från start. Det finns flera sidor som rankar skolor, bland annat Financial Times. Som om ni klickar på länken rankar just Business Schools. Kolla här för att hitta mer information. 

Vad som krävs för att bli antagen för Ivy League?
Det krävs otroligt mycket. Jag började söka redan ett år i förväg och hade i princip förberett mig sedan ännu längre tillbaka. Jag sökte med rekommendationsbrev från min lärare under Gymnasiet, på specialmeriter, ideellt engagemang, ett språktest, samt en exceptionellt bra meritförteckning. 

Vad kostar det?
Det finns Financial Aid platser som dock är väldigt få. Då kostar det inte mycket. Harvard har bland annat detta. Dock slåss världens bästa studenter om dessa platser så det är tufft att knipa en.

I Sverige då?
Detta beror helt på val av utbildning. Handelshögskolan i Stockholm, Handelshögskolan i Göteborg, Uppsala Universitet, SLU, Stockholms Universitet, Lunds Universitet och Karolinska Institutet är bra Universitet, med garanterat bra utbildning. Dessutom finns många privata skolor som ger bra utbildning, för reklam rekommenderar jag Berghs School of Communication exempelvis. Sedan finns IFL Executive Education vid Handelshögskolan, IHM Business School, Konstfack, HDK beroende på utbildningsval. 

Vad har du läst?
Jag har läst vid Yale. Dessutom har jag kombinerat detta med utbildning vid Business Schools, jag har bland annat specifik utbildning i Ledarskap. Jag har också pluggat Franska, Spanska och Tyska. Pratar alla dessa språk inklusive Engelskan helt flytande just därför. Mer om det den 27.10

Hur mycket tid har du lagt ner?
Jag har lagt ner min själ i min karriär. Jag har pluggat hårt, jobbat hårt, planerat hårt och kommit dit jag vill just därför. Jag har ägnat många år, många nätter och många många många dagar åt enbart utbildning.

Måste man bli Ekonom?
De flesta svenska VD:ar är antingen Civilekonomer eller Ingenjörer av någon form. Så jag kan rekommendera en specifik utbildning i exempelvis management om du satsar mot VD:jobbet. Däremot är det ingenting som säger att man inte kan göra en karriär av ett yrke där ingen trodde att det gick att göra karriär. 

Varför är det så viktigt?
Därför att du blir i allra högsta grad bedömd av din utbildning. Jag gillar inte direkt barn, men jag lider med de barn som har outbildade föräldrar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar