lördag 10 december 2011

Västvärldens främsta välfärdsproblem

Något jag förundras tillika förfäras över är hur många småbarn redan består av en hög andel fett. När jag själv var liten sågs det som en självklarhet för mina och mina vänners föräldrar att barnen skulle utöva fysisk aktivitet på fritiden. Att ridning, tennis eller dylikt stod på schemat efter skolan var en regel snarare än undantag. Idag tycks förhållandet vara det omvända för stor del av den svenska befolkningen. Det här är någonting jag vill belysa då det finns mängder av forskning som visar på ett tydligt samband mellan övervikt i tidig ålder och fetma i vuxna år.

Som vi vet är övervikt och fetma inte bara ett estetiskt problem, utan något som även drabbar landets ekonomiska tillväxt i form av belastning på sjukvård, ökat antal sjukskrivingar och helt enkelt minskad produktivitet. Vi m å s t e sätta stopp för detta! För allas skull. Chockhöj momsen på fett och socker, och använd dessa ökade skatteintäkter för att subventionera frukt och grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar