fredag 30 december 2011

Thoroughbred

Engelska Fullblod är lite av en passion för mig, och jag äger flera hästar i full tävlingskondition. Det här hit mycket av mina pengar går, men också mycket av mina inkomster. Jag har några fina i stallet just nu, så det ligger på plus på inkomstsidan för tillfället i alla fall. Hyr för tillfället in mina hästar hos en tränare vid en Galoppbana i USA. Både sporten och vinstpengarna i USA är större än vad den är i Sverige.


Vid jämna mellanrum tränar jag mina hästar själv. För att vara Jockey är jag väl lång, men vikten är det inget fel på. Inte ridkunskaperna heller. Jag tycker det är av största vikt att kunna träna hästarna själv när jag är på plats, samtidigt som det är det absolut bästa jag vet. För er som inte har provat, så finns det ingen känsla i världen som slår känslan av en galopp över ett fält. Nu när min Pojkvän flyttar till USA, kommer jag kunna träffa hästarna oftare. 

För dig som vill köpa Galoppör i Sverige kan man antingen: köpa en andel i en häst, antingen via konsortium eller gå ihop flera stycken. Företag kan äga galoppörer. Du kan också köpa en hel häst och stalla upp den hos en tränare. Du kan också köpa ett pensionerat fullblodssto och avla fram en egen galoppör, eller helt enkelt köpa en ettåring. 

Tänk på att: Det är en dyr, men underhållande sport. Hästar skadar sig ibland, och måste då kanske tas ur bruk helt. Jag gillar ju som bekant djur mer än människor och ser alltid till att mina ädla springare får ett värdigt pensionärsliv. 

/BWA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar