torsdag 29 december 2011

Tillgångsbaserad inkomst

Är inkomst som härstammar från en tillgång. Detta kan vara en fastighet som ger löpande betalning, aktier som ger utdelning, försäljning med vinst av något, värdepapper, osv.

Jag handlar mycket med aktier, och det är därifrån huvuddelen av min inkomst faktiskt kommer. Jag har haft en bra lön länge, och har lagt in dessa kronor i aktier nästan ännu längre. Jag har en fastighet som ger löpande inkomst (i egenskap av hyreshus) samtidigt som jag tjänar pengar på mina galoppörer om de springer in något.

Det finns en sanning, och det är oftast den att man inte kommer bli rik av att göra det som alla andra gör. Den är sann, men det är också den att man inte blir rik av att knega. Skatten är skyhög i Sverige, samtidigt som det egentligen handlar om att göra sig fri, både i pengar och tid. Pengar som rullar in medan du sover, solar eller läser en bra bok. det är grejen.

Jag vill inte ge er några regelrätta aktietips, då jag aldrig kan garantera utfallet och dessutom inte vill lura er i någon fälla.

Jag rekommenderar dock att ni lär er mer om aktier och att ni läser Tim Ferriss bok.

BWA

1 kommentar:

  1. Kan du inte berätta mer om de olika börserna, jag har inte riktigt förstått hur det funkar.

    SvaraRadera